صنعت کانکس سازی در ایران

صنعت کانکس سازی در ایران

طبق شواهد و قراین موجود این صنعت در اواخر جنگ جهانی اوّل و به‌صورت ابتدایی جهت اسکان‌های موقت در کمپ ها و اردوگاه‌ها پایه گذاری گردید. و پس از جنگ مسیر رشد و پیشرفت خود را همچنان در دنیا در حال سیر و تکامل می‌باشد. صنعت کانکس سازی در ایران، در سال ۱۳۳۶ به‌صورت رسمی توسط پدر این صنعت در ایران مرحوم مهندس محمد کرمانچی ثبت و آغاز به کار نموده است. با توجّه به شرایط اقتصادی، سیاسی و نظامی در هر بُرهه از کشور این صنعت نیز خود را با شرایط مذکور انطباق و انعطاف لازم را انجام داده است. تا بتواند در مسیر پر فراز و نشیب اقتصاد ایران علاوه بر رشد، این صنعت را به‌عنوان نیازی در صنایع مختلف معرفی و خود را بسط بدهد.

همان‌گونه که مستحضرید صنعت کانکس سازی در دوران جنگ ایران و عراق (دفاع مقدس) علاوه بر تولید به‌صورت شرکت‌های خصوصی برای رفع نیاز صنایع باید به کمک جنگ نیز می‌رفت که در این بُرهه با ورود خود نظامیان به این صنعت توانستند قسمتی از نیازهای خود را تأمین نمایند. ولی به لحاظ سرعت در تولید، عدم دقت در تولید و … بعضاً افراد بهره بردار در این محصول تجربیات خوبی را توصیف نمی کنند (از جمله عایق‌های نامناسب و ضعیف، استراکچر بسیار ضعیف مقاومت بدنه نامناسب و …) که بعضاً مُطلع هستیم.

در این راستا بنا را بر این دیدیم که توضیحات و توصیفاتی هر چند اندک از این صنعت مُدرن و کارآمد داشته باشیم.

صنعت کانکس سازی دپوماشین

کانکس چیست ؟

کانکس به سازه ای عنوان می گردد که وجه تمایز اصلی آن متحرک (پرتابل) بودن آن می‌باشد که خود را از ساختمان‌های سنتی مجزا و مُنفک می نماید.

* این گونه سازه ها در ۲ شکل زیر اجرا می گردد:

۱) ثابت

۲) چرخ‌دار

که در مورد ردیف (۱) در ۲ نوع ابعاد استاندارد (روتین) و ابعاد بزرگ که یا به‌صورت اجرا در محل و یا به‌صورت خاص تولید و نصب می گردد که بهره برداری از آن در زمان معین صورت می گیرد و بعد از اتمام پروژه، طرح امکان جابجایی یا در مونتاژ را به مالکین یا بهره برداران می دهد.

در مورد ردیف (۲) مهمترین ویژگی موجود آن قابلیت تردد در مسیرهای مختلف را به کاربر می¬دهد که با توجه به تعریف از نوع بهره برداری محصول بتواند در شرایط مختلف از قابلیت های این سازه حداکثر بهره برداری را بنماید.

انواع کانکس ها بر اساس متریال

انواع کانکس‌ها بر مبنای مَتریال و مواد اولیه

۱- ساندویچ پنل

نوع اول این گونه کانکس‌ها با توجه به شناسنامه تولیدی که دارند بر پایه مواد پتروشیمی (پلی اوُرتان) بوده و بعضاً به صورت مواد که نقش عایق متراکم را در بین ۲ ورق موجود به‌صورت تزریقی انجام می¬گردد به‌عنوان عایقی مرغوب استفاده می¬گردد البته نوع نصب دستی این عایق نیز در بازار موجود است.

۲- گالوانیزه

در این روش تولید از ورق گالوانیزه در دیواره بیرونی استفاده می گردد و در داخل عایق‌های پُلی استایرن به‌صورت دستی نصب می گردد و داخل کانکس نماپوش‌های p.v.c در طرح و رنگ‌های مختلف نصب می-گردد.

۳) کانکس‌های چوبی

این گونه سازه ها به لحاظ کیفیت، زیبایی از محیط زیست الهام گرفته است ولی به دلیل تخریب جنگل‌ها برای تولید مواد اولیه که جایگزین نیز نمی شوند از استقبال کمی هم به لحاظ نوع و هم به لحاظ قیمت صورت می گیرد.

۴) کانکس‌های فایبرگلاس

این نوع کانکس‌ها نیز از نظر مَتریال از مواد شیمیایی بهره می گیرد ولی به لحاظ نوع تولید که قابلیت طرح دادن زیادی دارد بعضاً در محیط‌ های بازی استفاده می گردد. و به دلیل عدم وجود عایق گزینه مناسبی برای بهره برداری تجاری یا مسکونی یا صنعتی نمی باشد. ضمن این که این نوع سازه ها بعد از مدتی امکان ترک خوردن یا شکستن بدنه به دلیل تغییرات جوی از خود نشان خواهد داد. و مهمترین ویژگی منفی این نوع سازه ها قابلیت اشتعال می‌باشد. که بارزترین موارد آن در سال ۸۸ در تظاهرات شهرهای تهران روی این نوع سازه ها مشاهده گردید. که ظاهراً در همان سال خرید این گونه سازه ها توسط شهرداری‌ ها و نیروی انتظامی ممنوع اعلام گردید.

تنوع محصولات صنعت کانکس سازی دپوماشین

با توجه به ویژگی ها و کاربردهای متفاوت محصولات این صنعت در زیر به تعدادی از این محصولات اشاره می گردد.

۱) مدرسه (متحرک)

۲) بوفه یا رستوران سیار

۳) اتاق و یا کیوسک نگهبانی

۴) دفاتر اداری

۵) اتاق کنترل

۶) روزنامه فروشی

۷) مسکونی

۸) آزمایشگاهی

۹) درمانی

۱۰) کانکس سرویس بهداشتی

۱۱) حمام

۱۲) اتاق ستاد بحران

۱۳) کانکس‌های نظامی

۱۴) اسکان کارگری

۱۵) برجک نگهبانی

کارخانجات کانکس سازی مهندس کرمانچی با دو نام کانکس سامان و کانکس دپوماشین فعالیت می کند. برای سفارش محصول می توانید با شماره های ما تماس بگیرید.